6 mars 2008

Tänder och trädgård...

I brist på både kamera och energi - mamma har lånat kameran och en inflammerad tand har snott energin - så fyller vi på med en gammal bild från trädgården på Bäckgatan. Vi hyrde ett hus där i sju år, med härlig tomt.

Det här är min gamla örtagård. En av grannarna kallade detta för Maritas franska café... Sol från morgon till på eftermiddagen och en jord som allt trivdes i...

Suck. Nu sitter jag med en solstekt sandbacke, så mina lundväxter från Bäckgatan bara våndas. Men lavendeln trivs - och har faktiskt överlevt en vinter med mycket snö. Och kryddorna borde trivas dom också, så i sommar ska jag ta mej tid att skapa en ny örtagård, med myntor och humlor och oregano och timjan.... Och massor av roliga krukor och zinkbyttor...


Min gula daglilja, som jag hittade i häcken på Bäckgatan, en present från tidigare husägare... Två smala blad i häcken är nu en gigantisk tuva som jag delar med yxa vartannat år... Tacksam perenn med underbar blomning, finns i olika varianter och färger i alla gamla trädgårdar. Lätt att dela och föröka.

Den här dagliljan fanns på tomten i Klubbfors. Den är inte gul, utan drar mer mot apelsin. Jättesnygg tillsammans med min kinesiska smörboll...
Den blommar om drygt 3 månader!!!

Veronica kom idag med en helt fantastisk glasklocka från Bröderna Öbergs i Älvsbyn. Kärlek vid första ögonkastet!! Foto kommer! Jag ska till Älvsbyn på tisdag, så då blir det säkert något mer fynd. På Öbergs hittar man alltid något "måste-ha"...

Carola har kommit ner från Jokkmokk för att shoppa, så imorgon ska vi göra sta´n osäker. Sov så gott på er!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan tänka mig att du saknar din lilla trädgård en hel del - det skulle jag göra iaf :D

Anonym sa...

Härliga bilder du visar från trädgården. Blommorna ser helt underbara ut.
Ha en trevlig kväll.

mittiminvillervalla sa...

Hallåj! :o)

Kikar bara in och önskar en trevlig helg!

Kram Monika