23 januari 2013

Kaffe Fassett

En av mina verkliga idoler, och säkert den som har påverkat mig mest är Kaffe Fassett. Stickat, broderat och lapptäcken med samma enorma kreativitet och färgglädje. Min mamma köpte hans första böcker på svenska i slutet av 80-talet, väldigt förutseende eftersom de är svåra att få tag på....

 Sanslöst vackra inspirationsbilder!
 Broderisatsen med namnet Patchwork Rose har jag verkligen försökt få tag på, trots priset som säkert ligger kring tusenlappen. En del av Fassett´s broderisatser dyker upp i en bok, man kan väl hoppas....
Jag har gjort två av hans lapptäcken, båda i gammaldags, dimmiga, blommiga tyger. Det ena med min mormors blommiga överkast som bas...
 Pansy Bowl ligger i min UFO-korg... färgerna är vackrare än på bilden...När den blir färdig ska den ligga i min trädgårdsstol...
...och just nu stickar jag sockar till mig själv i Regias Kaffe Fassett garn, i en färgställning som konstigt nog kallas för Landscape Colours...
Kramar
Marita 

1 kommentar:

Linda sa...

Jag fick en Fasett-stickmönsterbok från min mammas väninna (som hon köpt på 80-talet) som tack för att jag stickade henne ett par vantar, och oj vilka vackra mönster! Modellerna är väldigt mycket barn av sin tid (jätte-oversized, bredaxlat etc.) men mönstren är tidlösa och färgerna oerhört smakfullt kombinerade.