22 februari 2017

Gamla grytlappar

Jag kan ju inte låta bli gammalt textilhantverk när det dyker upp på loppisar och secondhandbutiker. Vackra blekta tyger, broderier och gamla grytlappar. Skrytgrytlappar! De som bara hängde framme för syns skull... 

Blomkorgar, klänningar och bäddjackor. Jag har gått igenom samlingen och sparat en av varje, de kommer ju oftast i par, och grubblat över vad jag ska göra med grytlapparna. 
Lite opraktiska är dom ju, både i storlek och färger. Men söta!
Önskar att jag haft ett gammaldags kök med järnspis och spisstång.. Men dom passar ganska bra i femtiotalsköket på stugan. Jag har samlat grytlapparna på en stålring, busenkelt.

Den som vill göra egna skrytgrytlappar kan hitta massor av roliga mönster i gamla virkhäften. 
Här snöar det för fullt!
 Kram på er/Marita

Inga kommentarer: